Premiera opery „Medea” Cherubiniego w Teatrze Wielkim

-
13.01.2024
Premiera opery „Medea” Cherubiniego w Teatrze Wielkim

W 2020 roku spektaklu nie można było zaprezentować publiczności z powodu pandemii. Opera Medea Cherubiniego pod batutą Maestro Patricka Fournillier i w reżyserii Simona Stone'a będzie pierwszą premierą w Teatrze Wielkim w 2024 roku. W partii tytułowej usłyszymy Izabelę Matułę, z kolei partię Kreona wykona Rafał Siwek.

 

Spektakl jest koprodukcją Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Festiwalu w Salzburgu. Premiera tej inscenizacji miała miejsce 30 lipca 2019 roku i została uznana za sukces reżysera potrafiącego uwspółcześnić historię i opowiedzieć ją z filmowym rozmachem. Służy temu hiperrealistyczna scenografia, czarno-białe projekcje streszczające skomplikowane relacje uczuciowe oraz nagrania fragmentów rozmów telefonicznych.

 

„Ta napakowana akcją, imponująca wizualnie inscenizacja to głęboko spójna, acz całkowicie nieformalna transpozycja esencji dzieła Cherubiniego do rzeczywistości dnia dzisiejszego.”
„Australijsko-szwajcarskiemu twórcy teatralnemu ponownie udało się zachwycić widzów festiwalu salzburskiego (…).”
Vaaju.com

 

Historia Medei fascynuje artystów, w tym także twórców operowych, od wieków. Opera Cherubiniego to symfonia kontrastów, a początkowa harmonia znika w labiryncie skrajnych emocji. Kompozytor, świadomy dwóch światów, przewodzi wirtuozowsko pomiędzy klasyczną proporcją a szaleńczą intensywnością. Muzyczna opowieść Cherubiniego inspirowana jest genialnymi kompozycjami W. A. Mozarta oraz romantyczną pasją Ch. W. Glucka. Mimo początkowego zanurzenia we wzniosłości, kompozytorowi w trzecim akcie udaje się zbudować nastrój niezwykłej uczuciowości i tragizmu.

 

O początkach związku Jazona i Medei, złotym runie i Argonautach dowiadujemy się jedynie ze  wzmianek. Widz zostaje wrzucony w sam środek konfliktu miłosnego: przepełniona niepokojem Dircé przygotowuje się do ślubu z Jazonem, który porzucił dla niej dawną ukochaną. Uroczystość przerywa Medea próbująca odzyskać męża i dzieci. Odrzucona kobieta, pozbawiona wszelkiej nadziei, planuje zemstę – ofiaruje Dircé koronę i suknię nasączoną trucizną, sama zaś dokonuje mordu na synach.

 

W postaci Medei reżyser Simon Stone nie widzi wyłącznie czarownicy z Kolchidy, lecz nowoczesną kobietę – ofiarę zdrady małżeńskiej. Medea, będąc obcokrajowcem w Austrii, to żona zamożnego Jazona, który porzuca ją na rzecz bardziej wpływowej partnerki. Stone analizuje subtelności wykluczenia – Medea staje się outsiderką i tonie w rozpaczy. Dzięki temu ukazuje aktualność historii Medei, śledząc, jak krótka droga prowadzi od szczęśliwej małżeńskiej egzystencji do rodzinnej tragedii.

 

W finale oryginalnej wersji historii widzimy Medeę pośród płonącej świątyni, pochłoniętą przez piekło. Kompozytor zmienił zakończenie, pozwalając postaci na ucieczkę ognistym rydwanem. Z kolei Simon Stone przygotował zupełnie nowe zakończenie, które koresponduje jednak z duchem oryginału.

 

„(…) Stone nadaje klasycznej historii Eurypidesa kontekst współczesny, a jego koncepcja zaskakuje – skupia się na doświadczeniu izolacji i wykluczenia społecznego dotykających imigrantów. Bezsilna, odrzucona przez ojca swoich dzieci i wygnana z jego kraju Medea powoli pogrąża się w rozpaczy totalnej. To o niebo bardziej przemyślana i aktualna interpretacja niż typowy sposób portretowania Medei jako niekiełznanej, pałającej żądzą zemsty wiedźmy”
Magazyn Interlude

 

Realizatorzy:

Patrick Fournillier – dyrygent
Simon Stone – reżyseria
Bob Cousins – scenografia
Mel Page – kostiumy
Nick Schlieper – reżyseria świateł
Christian Arseni – dramaturgia
Marta Prus – projekcje video
Hanna Marasz-Fiugajska – realizacja inscenizacji
Mirosław Janowski – przygotowanie chóru
Izabela Kłosińska – casting director

 

Obsada:

Izabela Matuła – Medea
Airam Hernández – Jazon
Rafał Siwek – Kreon
Joanna Moskowicz – Dircé
Elżbieta Wróblewska – Néris
Sylwia Salamońska – Pierwsza Powiernica Dircé
Katarzyna Szymkowiak – Druga Powiernica Dircé
Amira Casar – Głos Medei

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

 

Premiera: 21 stycznia 2024, godz. 18
Kolejne spektakle: 24, 26, 28 stycznia


Preludium premierowe: Cherubini

 

Premierę Medei Cherubiniego poprzedzi recital Tomasza Rittera, zwycięzcy I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w 2018 roku. Na fortepianie historycznym wykona m.in. pełne wdzięku Sonaty Luigiego Cherubiniego – prawdopodobnie po raz pierwszy w Polsce. Zapraszamy do Sal Redutowych 20 stycznia (sobota) o godz. 20.00. Bilety dostępne na teatrwielki.pl.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.