Wywiady

3 Grudzień 2019
Agnieszka Łapka, to artystka sztuk plastycznych – malarstwo, grafika – i jednocześnie wokalistka bluesowa. Interesowało mnie, jak – i czym – się te dwie tak różne dziedziny artystyczne „je”, czy raczej je „przyrządza”. Myślałem, że odpowiedź będzie prosta. A może nawet w ogóle jej nie będzie, bo takie wnikanie, takie dociekanie może być – tak sądziłem – wymysłem kogoś, kto nigdy ani o jedną, ani o drugą dziedzinę sztuki nawet się twórczo nie otarł. Ludzie sztuki, myślałem, pewnie się nad tym nie zastanawiają – po prostu tworzą. Okazało się jednak, że nic aż tak proste nie jest i że może nawet wykluje się – z tych dwóch dziedzin – coś jeszcze innego.
2 Grudzień 2019
Polska ma za sobą trudną historię, której wszyscy jesteśmy spadkobiercami - mniej lub bardziej świadomymi. Historyczne turbulencje, dramatyczne zwroty akcji odcięły Polaków od ich własnego pierwotnego źródła. Puste, niezagospodarowane miejsce zajęły dosłownie niższe produkty kultury masowej. Adam Strug swoim wyborem pokazuje, że można żyć w zgodzie ze swoimi korzeniami. Śpiewaniem daje słyszeć publiczności zapomnianą część ich własnej historii. Dźwiękami przywraca utracony porządek. Jest jej strażnikiem. Zadaje pytania, na które powinien odpowiedzieć sobie muzyk – wykonawca, ale także każdy z nas.
25 Listopad 2019
Wojciech Pietrow: Kiedyś na lekcji fortepianu musiałem wybrać etiudę Bacha, którą zagram na egzaminie. Nauczycielka zagrała mi pierwszą… drugą… piętnastą – wszystko wydawało mi się podobne i mało interesujące. W końcu zdenerwowana zapytała, dlaczego nic nie wybieram. Odpowiedziałem krótko: „Nie lubię Bacha”. Wtedy pierwszy raz usłyszałem, jak krzyczy. Do dzisiaj pamiętam to pytanie: „Jak można nie lubić Bacha?!”.
Wtedy porządnie zganiłem siebie za to, co powiedziałem, choć teraz, jak na to patrzę… No właśnie – można nie lubić Bacha?
23 Listopad 2019
O recepcji instrumentów dętych w Polsce i za granicą, niszy której nikt nie dostrzega i pierwszym takim festiwalu w Warszawie z Sebastianem Aleksandrowiczem – dyrektorem artystycznym Warsaw Winds+ Festival i Małgorzatą Kuczmowską – producentką rozmawia Magdalena Burek.
Magda: Skąd się wziął pomysł?
15 Listopad 2019
Placido Domingo Junior to postać niezwykła: śpiewa i komponuje, i choć wszędzie czuje się jak w domu, to nigdzie nie wytrzymuje dłużej niż dwa tygodnie. Ostatnio zakochał się również w tangu (choć nie jest Argentyńczykiem) i wykonał je na polskiej scenie. O paradoksach swojego życia rozmawiał z Wojciechem Pietrowem.
Wojciech Pietrow: Co jest tak wyjątkowego w tangu, że tak bardzo Cię przyciąga? Stworzyłeś album „Volver-Anima Tango” i wykonasz argentyńskie pieśni we wtorek na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej. Co jest niezwykłego w tej muzyce?
14 Listopad 2019
Placido Domingo Junior is an extraordinary character: although he sings and composes, he doesn’t want to create songs for himself and although he feels at home everywhere, he can't stay anywhere longer than two weeks. Recently, he has also fallen in love with tango (although he is not Argentinean) and performed it on the Polish stage. He explains these strange paradoxes of his life in an interview for PRESTO.
Wojcich Pietrow: What is so special about tango that it attracts you so much? You made the album “Volver – Anima tango” and you are going to sing Argentinian pieces on stage on Tuesday. What then is so special about this music?
14 Listopad 2019
Z Jadwigą „Isią” Śmieszchalską, muzykiem, trenerem przygotowania fizycznego i mentalnego do praktyki muzycznej i z Mathieu Spencerem, francusko-amerykańskim doktorem chiropraktyki, tworzącymi w Warszawie Healthy Talent – gabinet zdrowia muzyków, rozmawia Agnieszka Olek.
Medycyna muzyki to dziedzina egzotyczna czasem i dla samych muzyków – skąd się właściwie wzięła ta specjalność?
13 Listopad 2019
Już 15 listopada rusza II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej EUFONIE. Z dyrektorem NCK Rafałem Wiśniewskim o przekraczaniu granic, smakowaniu różnorodności i eksplorowaniu naszego dziedzictwa kulturalnego rozmawiał Władysław Rokiciński.
Władysław Rokiciński: Panie Dyrektorze, objął Pan kierownictwo Narodowego Centrum Kultury na początku 2017 r. Pierwsza edycja festiwalu Eufonie miała miejsce jesienią 2018. Jak do tego doszło?
6 Listopad 2019
Zainteresowanie muzyką symfoniczną towarzyszącą kinowym produkcjom nieustannie wzrasta. Jedną z osób, które w odpowiedzi na rodzące się zapotrzebowanie już lata temu zaoferowały publiczności wydarzenia na najwyższym poziomie, jest Liza Sherzai z Trinity Entertainment, producenta Koncertów Muzyki Filmowej. Spotkałyśmy się chwilę po jednym z trzech koncertów we wrocławskiej Hali Stulecia, którą właśnie opuszczało blisko trzy tysiące osób.
Żaneta Kicińska: Jak wyglądały początki Koncertów Muzyki Filmowej?
2 Listopad 2019
Z reżyserem filmu „Ikar. Legenda Mietka Kosza” rozmawia Anna Józefiak
Anna Józefiak: Film „Ikar. Legenda Mietka Kosza” wykracza poza ramy tradycyjnej biografii. To film o wiele głębszy niż prosta historia o muzyku i jego karierze.

Strony