Pianohooligan i Kuba Więcek interpretują Wojciecha Kilara. Premiera "Themes Of Dracula”.

-
21.08.2022

19 sierpnia nakładem wytwórni Anaklasis ukazał się album Piotra Orzechowskiego (Pianohooligana) i Kuby Więcka pt. „Themes Of Dracula”. 

 

Dwóch intrygujących twórców młodej sceny improwizowanej spotyka się w pierwszym wspólnym wydawnictwie. Duet zmierzył się z kultową ścieżką dźwiękową do „Bram Stoker's Dracula” Francisa Forda Coppoli z 1992 r. 

Piotr Orzechowski nie bez powodu zwany jest Pianohooliganem – z satysfakcj demoluje granice pomidzy dawnym i nowym, klasyk i jazzem. Natomiast Kuba Wicek to jeden z najbardziej wszechstronnych jazzmanów swojego pokolenia, który z upodobaniem znajduje dla swojej muzyki nowe konteksty, brzmienia i wyzwania. Kto powie, e Orzechowski i Wicek biorc si za Kilara szargaj witość. Jednak to, co stworzyli, wznosi wariacje na temat muzyki filmowej Wojciecha Kilara na zupełnie nowy poziom. 

 

Zobacz teledysk: Themes Of Dracula (reż. Natan Berkowicz): https://www.youtube.com/watch?v=Uw89uhk99xQ

 

„Traktuj t muzyk jako przekrój tego, co do tej pory z Kub zagralimy. Od pocztku mielimy dwie skłonnoci: albo wspólna impulsywność, albo wspólne konstruowanie. Tutaj, opierajc si na tych motywach Kilara, one pierwszy raz si spotkały, wic to chyba nasz pierwszy utwór – rodzaj suity” – mówi Piotr Orzechowski. 

 

Na płycie THEMES OF DRACULA usłyszymy t sam strategi, któr znamy z oryginalnej cieki dwikowej Kilara: łczenie uytkowoci i autonomii muzyki. Tematy z Draculi brzmi wyrazicie, słycha je wyranie, cho zawsze inaczej, zawsze w kontrze i reinterpretacji w stosunku do oryginału. Orzechowski i Wicek podchodz do oryginału z szacunkiem, ale nie jak do nienaruszalnej witoci. Szybko buduj własn przestrze, która – cho wywiedziona z muzyki Kilara – staje si ich autonomiczn kreacj

 

Jazz jest tu tylko jednym z punktów odniesienia, fortepian i saksofon dialoguj, wchodz w interakcje na znacznie szerszym polu, zostawiaj w tyle rozszerzone harmonie jazzowe, swingowanie. Licz si reakcja, refleks, komentarz, odbicie, wsłuchanie w pauz, w tembr, wspólne szukanie nastroju i kierunku rozwijanej narracji w tej improwizowanej kompozycji, czy te – zakomponowanej improwizacji.

{info. pras.}

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.