Bliżej brzmienia Chopina [Koncert laureatów 2. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych]

27.10.2023
Koncert laureatów 2. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych

„Usłyszeć, jak grał Fryderyk Chopin. Takie niespełnialne marzenie” – tymi słowami przewodniczącego jury, Wojciecha Świtały, rozpoczął się Koncert laureatów 2. Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, który odbył się w Sali Koncertowej Filharmonii Narodowej 15 października 2023 r.

Występ laureatów poprzedzony został uroczystą galą wręczenia nagród. Podczas uroczystości publiczność usłyszała przemówienia przewodniczącego jury – Wojciecha Świtały oraz dyrektora Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina – Artura Szklenera, dyrektora Konkursu. Następnie publiczności zostali przedstawieni zwycięzcy:

 

I nagroda – Eric Guo, Kanada

II nagroda – Piotr Pawlak, Polska

III nagroda ex aequo – Angie Zhang, USA

III nagroda ex aequo – Yonghuan Zhong, Chiny
 

Wśród finalistów znaleźli się również Kamila Sacharzewska (Polska) oraz Martin Nöbauer (Austria).
 

Podczas gali zostały wręczone także dodatkowe nagrody specjalne:

 

Nagroda Polskiego Radia za najlepsze wykonanie Mazurków dla Erica Guo oraz nagroda ORLEN dla najwyżej ocenionego uczestnika reprezentującego Polskę dla Piotra Pawlaka oraz Kamili Sacharzewskiej.
 

W drugiej części wieczoru odbył się koncert z udziałem laureatów Konkursu. Każdy z pianistów wykonywał dzieła Fryderyka Chopina na fortepianie Pleyela (Paryż, 1842). W pierwszej części koncertu usłyszeliśmy laureatkę III miejsca Angie Zhang, która zaprezentowała Balladę g-moll op. 23, po czym wystąpił laureat III nagrody ex aequo Yonghuan Zhong z Balladą F-dur op. 38. Poziom laureatów III miejsca był bardzo wyrównany. Ballady pełne były charakteru, melodyjności i różnorodności. Oba wykonania wzbudziły równy entuzjazm publiczności, co tylko potwierdza trafność przydzielenia nagród ex aequo przez jury Konkursu.
 

Następnie na scenie usłyszeliśmy laureata II nagrody – Piotra Pawlaka, który wykonał następujące utwory: Mazurek a-moll op. 17 nr 4 oraz Barkarola Fis-dur op. 60. Artysta od pierwszych dźwięków zachwycił publiczność. Pianista czarował brzmieniem oraz barwą. Wykonanie można uznać za pełne życia, emocji i kolorów – dojrzałe i świadome. Piotr Pawlak korzystał z wszelkich możliwości fortepianu, dzięki czemu można stwierdzić, że muzyk swoim występem ożywił twórczość Fryderyka Chopina. Pianista został nagrodzony długimi, obfitymi brawami.

Eric Guo

Po przerwie, w drugiej części koncertu, wystąpił laureat I nagrody Eric Guo wraz z {oh!} Orkiestrą pod batutą Václava Luksa – członka jury Konkursu, dyrygenta, klawesynisty oraz waltornisty. Eric Guo wykonał Koncert fortepianowy e-moll op. 11. Mimo młodego wieku zaledwie 21-letni Kanadyjczyk zafascynował słuchaczy, jeszcze zanim w Koncercie wybrzmiała partia fortepianu. Pianista swoją wirtuozerią, a zarazem naturalnością tworzył na scenie dzieło najwyższej klasy. Eric Guo wykorzystał wszystkie niuanse Koncertu, aby w oryginalny sposób tworzyć fascynujące napięcie. Atmosferę budowały też emocje publiczności, która nawet oddychała z solistą i orkiestrą. Nie można zapomnieć o wielkim zaangażowaniu muzyków {oh!} Orkiestry, którzy emanowali ogromną energią. Ostatnie dźwięki Koncertu były rozładowaniem budowanych przez ponad 30 minut emocji oraz impulsem do kilkuminutowych, zasłużonych owacji na stojąco.
 

Podczas całości Konkursu mogliśmy wysłuchać 35 pianistów z 14 krajów. Do drugiego etapu awansowało 15 muzyków, z czego wyłoniono 6 finalistów. W ostatnim dniu na scenie wysłuchaliśmy występów 4 laureatów Konkursu. W trakcie 10 dni Konkursu wraz ze słuchaczami obecne były nie tylko dzieła Chopina, ale również kompozycje Jana Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusza Mozarta, a także utwory kompozytorów polskich, takich jak Maria Szymanowska czy Michał Kleofas Ogiński.
 

Nawiązując do słów przewodniczącego jury – Wojciecha Świtały – niestety gry Chopina już nie usłyszymy, jednak śmiało mogę stwierdzić, że dzięki Konkursowi Chopinowskiemu na Instrumentach Historycznych możemy się do niej chociaż nieco zbliżyć.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Może Cię zainteresować...

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.