Relacje

18 Kwiecień 2019
DR JACEK KORNAK: Początek wiosny w Southbank Centre obfitował w niezwykle ciekawe wydarzenia. Z pewnością jednym z nich było wykonanie Pasji według Świętego Jana Johanna Sebastiana Bacha.
17 Kwiecień 2019
DOROTA PIETRZYK: Pierwszy dzień Wielkiego Tygodnia i pierwszy koncert festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. Pasja wg św. Jana Gaetano Veneziano. Dla chrześcijan niezwykłe, głębokie przeżycie.
8 Kwiecień 2019
Tegoroczna Script Fiesta zachwyciła doborem tematów oraz niezwykle profesjonalnym poziomem wykładów – to ostatnie zresztą od samego początku przyciąga na festiwalowe wykłady tłumy słuchaczy.
Presto filmowe szczególnie winszuje poruszenia tematów realizacji teledysku („Jak pokazać muzykę? O scenariuszach do teledysków fabularnych”, Dorota Piskor) oraz pracy nad scenariuszem filmu dokumentalnego („Fikcja a rzeczywistość. Jak napisać scenariusz filmu dokumentalnego”, Barbara Pawłowska), czyli istotnych, a niejednokrotnie bagatelizowanych dziedzin branży filmowej.
7 Kwiecień 2019
od lewej: Matheus Pompeu, Bożena Bujnicka, Szymon Mechliński | fot. Karol Fatyga
Znamy wyniki IV Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura! Finałowe przesłuchania odbyły się 6 kwietnia 2019 r. w Operze Śląskiej w Bytomiu. Najpierw dwie arie w wykonaniu koncertowym, wieczorem - jedna aria w kostiumie, z elementami gry scenicznej. A potem - oczekiwanie. Wyniki podano po godzinie 23.00. Redaktor Adam Rozlach (PR 1) po raz ostatni dzieli się swoimi wrażeniami. Sprawdźcie, jak jego zdaniem wypadli finaliści. Przy każdym podajemy rodzaj nagrody, jaką otrzymał. Przyznano nagrody regulaminowe, pozaregulaminowe i specjalne, w tym - po raz pierwszy w historii - Nagrodę Specjalną redaktor naczelnej Presto - Roczną Opiekę Medialną.
6 Kwiecień 2019
JAN MALISZEWSKI: Człowiek zderza się w życiu z różnymi sytuacjami. W zasadzie do wyboru ma tylko dobre albo złe. Na jedne jest przygotowany bardziej, na inne mniej. A co z performansem…? „Musisz przyjść w pewien sposób pusty. Wówczas reagujesz na obrazy, dźwięki i smakujesz atmosferę”. Te słowa Mariny Abramović wprowadzają odbiorcę na wystawę zatytułowaną „Do czysta”. Zapraszają do świata, z którego tylko pozornie wyjdziemy w tej samej postaci. Pozornie, gdyż poza konturem, wszystkie nasze dotychczasowe refleksje i przyzwyczajenia zostaną wyprane… do czysta.
Dzień kobiet… i performansu
5 Kwiecień 2019
wszystkie zdjęcia: Karol Fatyga / Opera Śląska
Koniec II etapu przesłuchań podczas IV Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu.
Znamy już finalistów, którzy dziś przygotowują się do najważniejszych występów, m.in. do arii w kostiumie z grą aktorską. Wow!
Tym czasem jeszcze kilka wrażeń redaktora Adama Rozlacha (Jedynka, Polskie Radio) z wczorajszego półfinału.

 
4 Kwiecień 2019
DOROTA PIETRZYK: Nad brzegiem (a właściwie to 5 km od brzegu) Atlantyku, w historycznej Wendenie we Francji po raz dwunasty odbył się festiwal gitarowy. Cztery maleńkie miasteczka - czterolistna koniczynka, jednoczące się jako "Krainy Zrodzone z Morza" jak co roku na zakończenie zimy zorganizowały tygodniowe Święto Gitary.
3 Kwiecień 2019
IV Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. A. Didura, II etap, Opera Śląska, wszystkie zdjęcia: Karol Fatyga
Trwa II etap Konkursu Wokalistyki Operowej w Bytomiu. Emocje na scenie, emocje w kulisach i publiczności też się udziela. Jakie robi wrażenie każdy z uczestników? Co może myśleć sobie jury? Spróbowaliśmy sił w tym zgadywaniu. Z pomocą przychodzi redaktor Adam Rozlach, który dzieli się swoimi spostrzeżeniami.
[Przy okazji przypominamy, że cały czas można obserować zmagania młodych, zdolnych śpiewaków w relacji online.]

 
3 Kwiecień 2019
Drugi koncert cyklu ICE Classic był pokazem spokoju, opanowania i precyzji – niezbędnych cech dobrego lekarza, którym z wykształcenia jest Philippe Herreweghe. Choć kończył psychiatrię, a nie chirurgię, to jego występ w Krakowie z Orchestre des Champs-Elysées przypominał staranny, metodyczny i konsekwentny zabieg. W tym stylu wykonawczym z łatwością odnalazła się Isabelle Faust, która nie jest typem egzaltowanego wirtuoza, a emocje w jej grze wyrażane są subtelnie.
31 Marzec 2019
DR JACEK KORNAK: Ostatnio Royal Opera House zaprezentowała nową produkcję „La forza dle destino” Giuseppe Verdiego. Opera ta miała swoją premierę w 1862 roku w Sankt Petersburgu, natomiast obecnie najczęściej wykonuje się mediolańską wersję pochodzącą z 1869 roku. Tę właśnie wersję możemy obejrzeć w Royal Opera House.
„La forza del destino” nie jest często wykonywanym dziełem. Zapewne wynika to z faktu, że do wystawienia tej opery potrzeba sporej ilości solistów, a partie solowe wymagają ciągłego balansowania między bel cantem a weryzmem. Zapewne nie pomaga również legenda, która powstała w XX wieku. Opera ta jest jakoby przeklęta. Z tego względu Pavarotti nigdy nie chciał jej wykonywać.

Strony