Relacje

21 luty 2019
Tego chyba jeszcze nigdzie nie było! Multimedialna premiera w Filharmonii okazała się sukcesem, a melomani podczas koncertu 17 lutego mogli obejrzeć na ekranie to, co na co dzień jest niedostępne. Muzyka, obraz i światło złożyły się na niecodzienne widowisko.
Podczas niedzielnego „Filharmonicznego wieczoru organowego” grał ceniony rzymski wirtuoz Giampaolo Di Rosa. Ten koncert miał jeszcze jeden walor. Tu sporo pracy włożyli Lech Słota i Kornel Wieczorek z zabrzańskiego Studia Projektów i Produkcji Artystycznej Sidus-Art, przeprowadzając bezpośrednią transmisję z… wnętrza grających organów.
16 luty 2019
DR JACEK KORNAK: Dzieła Leoša Janáčka przez większość XX wieku były uważane za wprawdzie interesujące, ale niszowe. Dziś Janáček jest wykonywany na wszystkich ważnych scenach operowych świata. Najnowsza produkcja “Katii Kabanovej” w Royal Opera House udowadnia, że jest to dzieło, które może się równać z ikonicznymi dziełami Verdiego, Wagnera czy też Pucciniego.
14 luty 2019
Cassandra & Just | mal. Dorota Pietrzyk
Jedyna taka relacja z dwóch wydarzeń festiwalu Opera rara.
Benedetto Marcello "CASSANDRA"
Łukasz Dulewicz - kontratenor, Helena Poczykowska - alt, Sławomir Broś - bas
Marcin Świątkiewicz - klawesyn
David Lang: "JUST"
Katarzyna Guran, Zuzanna Hwang, Magdalena Łukawska, Joanna Stawarska - soprany
Dorota Dwojak-Tlałka, Agata Flondro - alty
Aneta Dumanowska - altówka, Konrad Górka - wiolonczela, Tomasz Sobaniec - perkusja
reżyseria: Tomasz Cyz
--------------------------------------
14 luty 2019
MICHAŁ BIGORAJ: Miniony rok był szczególny dla fanów muzyki rockowej w naszym kraju. Do Polski ze swoim koncertami przyjechali choćby (kolejność chronologiczna) Deep Purple, The Rolling Stones, Guns N’ Roses, Scorpions czy Roger Waters. Tak efektowny rok nie mógł doczekać się więc lepszego zwieńczenia niż koncert być może najpopularniejszego żyjącego artysty – eks-beatlesa, sir Paula McCartneya, który 3 grudnia dał spektakularny show w krakowskiej Tauron Arenie.
12 luty 2019
DR JACEK KORNAK: W dziedzinie muzyki klasycznej Kraków stał się jedną z europejskich stolic festiwalowych. Już od kilku lat tutejsze wydarzenia kulturalne przyciągają znaczących artystów oraz międzynarodową publiczność. Festiwal Opera Rara powstał w 2009 roku i od tego czasu ugruntował swoją pozycję, jako jedno z najważniejszych wydarzeń w Europie prezentujących głównie opery z XVII oraz XVIII wieku.
3 luty 2019
DR JACEK KORNAK: Narodowa Opera Paryska obchodzi w tym roku 350 urodziny. Obchody tej rocznicy rozpoczęto premierą nowej inscenizacji “Trojan”, monumentalnej opery Hektora Berlioza. Dokładnie trzydzieści lat temu opera ta została wykonana na otwarcie Opera Bastille. Obecnie “Trojanie” powracają na deski Bastylii pod batutą Philippe Jordana i w reżyserii Dmitrija Tcherniakova.
1 luty 2019
W ramach obchodów 100 lecia Niepodległości w krakowskich Sukiennicach 20 grudnia 2018 r. odbył się koncert „Polska to jest wielka rzecz”. Cytat z „Wesela” Stanisława Wyspiańskiego stał się inspiracją i motywem przewodnim świątecznego koncertu.
20 Styczeń 2019
Co może dać muzyce technologia? Niecodzienne subtelności, głębię brzmienia i poczucie tajemnicy. Co może dać muzyce człowiek? Charyzmę, głębię przekazu i dynamikę. Projekt RESINA łączy w sobie wszystkie te cechy.
16 Styczeń 2019
DR JACEK KORNAK: Najnowsza produkcja Royal Opera House w Londynie to opera Piotra Czajkowskiego “Dama Pikowa”. Opera ta miała swoją premierę w 1890 roku i od tamtej pory dość powszechnie uznawana jest za największe dzieło rosyjskiego mistrza. Trzy lata później Czajkowski zmarł. Do tej pory trwają spekulacje czy jego śmierć była przypadkowa czy też zmagający się z depresją oraz zmagający z własną seksualnością Czajkowski popełnił samobójstwo. Wielu badaczy sugeruje, że Czajkowski celowo wypił zakażoną wodę, aby skrócić swoje życie.
13 Styczeń 2019
DR JACEK KORNAK: “Attila” to jedno z wczesnych dzieł Giuseppe Verdiego. Miało ono swoją premierę w Wenecji w 1846 roku i dość szybko zrobiło międzynarodową karierę. Już dwa lata później “Attila” był wystawiany w Londynie, a następnie w Barcelonie, Lisbonie, Nowym Yorku i wszystkich znaczących włoskich teatrach operowych. W XX wieku wczesne opery Verdiego prawie zniknęły z repertuarów teatrów operowych i dopiero w ostatnich dekadach zaczęły się na nowo pojawiać na znaczących scenach operowych.

Strony