Relacje

9 Grudzień 2019
fot. Marco Brescia & Rudy Amisano
Teatro alla Scala słynie ze świetnych wykonań włoskich oper. Zapewne na tym polu niewiele teatrów będzie w stanie się zmierzyć z La Scalą. Ostatnio wystawiono tam „Die ägyptische Helena”, dość rzadko prezentowaną operę Straussa z 1928 r. Z zawstydzeniem przyznam, że choć jestem niemal fanatycznym wielbicielem Straussa, to nigdy na żywo nie widziałem „Heleny Egipskiej”, nie mogłem zatem przegapić takiej okazji mimo ryzyka związanego z włoską interpretacją niemieckiego mistrza.
7 Grudzień 2019
Sputnik to festiwal, który na dobre rozgościł się na kulturalnej mapie Warszawy. Poza bogatą ofertą programową dla dorosłych widzów, kieruje też ciekawy program do najmłodszych.
6 Grudzień 2019
Eufonie w Warszawie. II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej. O tym, że formuła jest trafna, program dobrze opracowany, artyści docenieni – świadczą dwa najważniejsze parametry – sale pełne i zadowolona publiczność.
Tak jest od pierwszej edycji. Eufonie to festiwal niby w ramach, a właściwie bez granic. Muzyka dawna, współczesna, do filharmonii i do klubu, wykonywana na instrumentach dawnych i elektronicznych, akademicka i ta bliska tradycji. Poza wątkiem geograficznym – jeszcze jeden wspólny mianownik: najwyższy poziom.
6 Grudzień 2019
Jeszcze zanim rozpoczął się finałowy koncert Eufonii, na którym wykonano „Polskie Requiem” Krzysztofa Pendereckiego, cała widownia dowiedziała się, że już za rok, na kolejnej edycji festiwalu usłyszymy inny utwór mistrza – „Actions” na zespół jazzowy. Później wszyscy ucichli i choć nie przygaszono świateł (z czym z początku miałem pewien problem), słysząc kolejne części wielkiego dzieła, zanurzałem się w nie całkowicie.
5 Grudzień 2019
19 listopada 2019 r., dokładnie w 20. rocznicę premiery „Długu” w reżyserii Krzysztofa Krauzego, w Filmotece Narodowej odbył się jubileuszowy pokaz filmu połączony z panelem dyskusyjnym. Mocny obraz przemian ekonomicznych społeczeństwa lat 90., który nadal wywiera na widzach skrajne emocje.
Projekcja była jedną z 28 przygotowanych produkcji, wyświetlanych w ramach cyklu „Kino 89+”, które przedstawiają obraz zmieniającej się Polski po symbolicznym roku 1989. Każde z wydarzeń zostało wzbogacone o spotkania z twórcami i znawcami kina.
2 Grudzień 2019
Program tegorocznej edycji Energa CAMERIMAGE, który po 20 latach ponownie odbył się w Toruniu, był pełen wydarzeń filmowych, pozafilmowych i branżowych.
1 Grudzień 2019
Gaetano Donizetti to jeden z najbardziej znanych kompozytorów operowych. Dziś jednak spośród prawie siedemdziesięciu oper mistrza bel canta tylko garstka jest znana szerszej publiczności. Organizatorzy Festiwalu Donizettiego w jego rodzinnym mieście Bergamo postanowili to zmienić i co roku są na nim prezentowane dzieła kompozytora, odnalezione w archiwach i w krytycznych opracowaniach. Wiele z nich możemy usłyszeć po raz pierwszy w czasach współczesnych.
30 Listopad 2019
Za nami kolejny występ Atsushiego Takenouchiego i Hiroko Komiyi w Polsce. Tym razem w Instytucie Teatralnym w Warszawie.
29 Listopad 2019
16 listopada 2019 r. zakończyła się 27. edycja Energa CAMERIMAGE Festival. Święto sztuki operatorskiej trwało tydzień, a finałowa gala wzbudziła ogromne zainteresowanie ze względu na obecność największych gwiazd Hollywood. Rozstrzygnięcia poszczególnych konkursów przyniosły nie mniejsze emocje.
27 Listopad 2019
Wystawione niedawno w Muzeum Manggha „Nagie istnienie” Atsushiego Takenouchiego do muzyki Hiroko Komiyi to spektakl niezwykle głęboki i intymny. Przede wszystkim nie ma tu ruchów ani dźwięków nachalnych, pretensjonalnych czy niepotrzebnych, nie odnosi się wrażenia przesytu. Są za to wielki spokój i zbliżenie do tajemnicy egzystencji jako takiej.
Jest tu obnażenie cierpienia, jest doświadczanie, jest stwarzanie się i unicestwienie, jest śmierć. Istnieniem przepojone jest ciało tancerza – istnieniem drzew, zwierząt, człowieka, a może nawet jakiejś odrębnej substancji, która spaja wszystkie inne – Istnienia spajającego wszystkie pozostałe.

Strony