Orkiestra Amadeus inauguruje jubileuszowy sezon w Warszawie

23.09.2017
Orkiestra Amadeus inauguruje jubileuszowy sezon w Warszawie

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją swojej założycielki i najważniejszej kobiety z batutą na świecie Agnieszki Duczmal rozpocznie swój 50. sezon artystyczny 3 października o godz. 19.00 w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN. 

W programie znani i nieznani. Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę Jana Radzyńskiego napisany i dedykowany orkiestrze Amadeus. Po nim zabrzmi I koncert fortepianowy e-moll Chopina w wykonaniu Ingolfa Wundera - zdobywcy II miejsca i nagrody publiczności na XVI konkursie Chopinowskim (2010). "Souvenir de Florence" Piotra Czajkowskiego. 
Koncert w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN otworzy drugie, po poznańskiej premierze, wykonanie „Koncertu podwójnego na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę” Jana Radzyńskiego. Urodzony w Warszawie Jan Radzyński w roku 1969 wyjechał do Izraela. Następnie przeniósł się do USA, gdzie studiował kompozycję studiował pod opieką Krzysztofa Pendereckiego. Wykładał na wielu uczelniach w USA – w tym m.in. w Yale, Chicago czy Ohio State University. Jego utwory wykonują orkiestry na całym świecie. Szczególnie cenione są jego kompozycje na wiolonczelę. Swój najnowszy utwór - „Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę” kompozytor opatrzył dedykacją: „Dla Agnieszki Duczmal i jej wspaniałej Orkiestry Amadeus”. Solistami w tym utworze będą Karolina Jaroszewska (wiolonczela) i David Radzyński – syn kompozytora a od niedawna koncertmistrz Isreali Philharmonic Orchestra.
Koncert podwójny na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę składa się z trzech części (Allegro, Lento, and Risoluto). W ich trakcie muzyczna narracja rozwija się, płynnie przechodząc od lirycznej, śpiewnej części pierwszej, refleksyjnej części drugiej do płomiennego tańca w części trzeciej. 
W części drugiej utworu dosłyszeć możemy splatające się melodie kontemplacyjnego nigun z modlitwą „El Malei Rachamim” (Boże pełen miłosierdzia) – śpiewanej podczas żydowskich pogrzebów.
Część trzecia oparta jest na wcześniejszej kompozycji Radzyńskiego „Modlitwa i taniec”, na fortepian i wiolonczelę. Muzyka nawiązuje tu do hory – tradycyjnego żydowskiego tańca w kręgu. To także odniesienie do czasów Yishuv, gdy na początku XX wieku na tereny dzisiejszego Izraela zaczęli przybywać żydowscy osadnicy. Jak mówi kompozytor:To spojrzenie na świat, utrwalony na akwarelach Nahuma Gutmana czy opisany w wierszach Chayima Nachmana Bialika i Lei Goldberg.

Jako drugi zabrzmi tego wieczoru I koncert fortepianowy e-moll Fryderyka Chopina. Do fortepianu zasiądzie Ingolf Wunder – młody austriacki pianista, którego polscy słuchacze obdarzyli szczególną sympatią podczas XVI Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego w 2010 roku, przyznając mu nagrodę publiczności. Wunder został laureatem II nagrody na tym konkursie, a obok wyróżnienia publiczności otrzymał także nagrodę specjalną za najlepsze wykonanie koncertu i poloneza-fantazji. I koncert e-moll Wunder nagrał dla Deutsche Grammophon na płycie „Tchaikovsky/Chopin”.

Koncert zwieńczy „Souvenir de Florence”- sekstet smyczkowy d-moll Piotra Czajkowskiego w aranżacji na orkiestrę Agnieszki Duczmal.

Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus została założona w Poznaniu w 1968 roku przez Agnieszkę Duczmal. Początkowo działała pod patronatem „Jeunesses Musicales”, a później Poznańskiego Towarzystwa Muzycznego. Zdobycie przez Orkiestrę Srebrnego Medalu Herberta von Karajana na Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Orkiestr w Berlinie Zachodnim w 1976 roku zaowocowało przekształceniem jej rok później w etatowy zespół Polskiego Radia i Telewizji, a następnie w Orkiestrę Kameralną Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal. Od 2009 roku drugim dyrygentem Orkiestry jest Anna Duczmal-Mróz. Ten kobiecy duet jest ewenementem w skali światowej.
W swoim dorobku Orkiestra ma ponad 50 albumów płytowych. Prowadzi działalność koncertową w większości krajów europejskich oraz w USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Kuwejcie, Tajwanie i Japonii.

Wszystkie treści na PrestoPortal.pl czytasz za darmo. Jesteśmy niezależnym, rzetelnym, polskim medium. Jeśli chcesz, abyśmy takim pozostali, wspieraj nas - zostań stałym czytelnikiem kwartalnika Presto. Szczegóły TUTAJ.

Jeśli jesteś organizatorem życia muzycznego, artystycznego w Polsce, wydawcą płyt, przedstawicielem instytucji kultury albo po prostu odpowiedzialnym społecznie przedsiębiorcą - wspieraj Presto reklamując się na naszych łamach.

Więcej informacji:

Teresa Wysocka , teresa.wysocka [at] prestoportal.pl +48 579 667 678

Drogi użytkowniku, zaloguj się aby móc komentować nasze treści.